Korzystamy z cookies

Serwis korzysta z plików cookies w celu realizacji usług zgodnie z polityką prywatności . Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Blog

15 października 2020

Ćwiczyć rano czy wieczorem, czyli kiedy najlepiej trenować?

#sila

#zwinnosc

Na efektywność ćwiczeń wpływ ma wiele czynników, w tym także pora dnia. Jeśli zastanawiasz się, czy lepiej ćwiczyć rano czy wieczorem, w tym artykule znajdziesz odpowiedź. Dowiesz się także, jak określić, która pora dnia jest odpowiednia do trenowania dla Ciebie.

 

Trening rano czy wieczorem? Kiedy najlepiej ćwiczyć?

Chociaż każda pora na trening jest dobra, niektóre aktywności fizyczne lepiej wykonywać o poranku, inne zaś wieczorem. Co ćwiczyć rano? Wczesną porą warto uprawiać te ćwiczenia, których celem jest redukcja masy ciała. Przyspieszają one metabolizm i zachęcają organizm do spalania kalorii przez cały dzień. W efekcie sięga on po zapasy tłuszczu, co sprzyja spadkowi wagi. Żeby zmaksymalizować efekty, trening można wykonywać na czczo, o ile nie jest się w trakcie diety odchudzającej.

Rankiem zwiększa się poziom testosteronu i kortyzolu w organizmie, co dodatkowo sprzyja redukcji tkanki tłuszczowej. Co więcej, ćwicząc rano, trenujący więcej przebywają na słońcu. Wpływa to pozytywnie na jego samopoczucie, koncentrację i zdrowie oraz dodaje energii na resztę dnia. Efekty te widoczne są zwłaszcza po porannym treningu kardio. Co ważne, rankiem wzrasta prawdopodobieństwo wystąpienia kontuzji, gdyż o tej porze mięśnie nie są jeszcze dobrze rozgrzane. Dlatego poranny trening należy obowiązkowo poprzedzić rozgrzewką.

Wieczór natomiast to idealny czas na trening siłowy oraz wytrzymałościowy. W organizmie wzrasta poziom hormonu wzrostu. Sprzyja on redukcji masy ciała, a także ma pozytywny wpływ na przyrost suchej masy mięśniowej. Zwiększa również wytrzymałość organizmu i przyspiesza przewodnictwo impulsów nerwowych. W efekcie uzyskiwane wyniki są lepsze. Wieczorem podnosi się również temperatura ciała, co zmniejsza prawdopodobieństwo wystąpienia kontuzji.

Również i popołudniowa aktywność fizyczna daje wymierne rezultaty. Pozwala zredukować apetyt, dzięki czemu zmniejsza się chęć na podjadanie. Daje również duże szanse na osiąganie bardzo dobrych efektów treningowych. Podobnie jak aktywność wieczorna redukuje ryzyko wystąpienia urazów. O tej porze bowiem mięśnie są już dobrze rozgrzane.

Kiedy ćwiczyć? Jak określić optymalną porę?

Ustalając odpowiednią porę na ćwiczenia, należy sugerować się indywidualnym rytmem dnia. Jeśli kończysz pracę późnym wieczorem, nocny trening może nie być najlepszym rozwiązaniem. Przemęczone i zestresowane ciało nie zawsze jest skore do działania. Wówczas łatwiej o przeciążenie mięśni i kontuzje. W takim przypadku warto zdecydować się na poranne treningi. To doskonały sposób, by zagwarantować sobie energię i dobre samopoczucie na cały dzień.

Jeśli jednak od rana jesteś w pracy lub masz problemy z wczesnym wstawaniem, zaplanuj ćwiczenia po południu lub wieczorem. W ten sposób nie tylko zadbasz o formę i szczupłą sylwetkę, ale również odstresujesz się, rozładujesz napięcie w mięśniach oraz odreagujesz wydarzenia całego dnia. Szybciej również zaśniesz i zapewnisz sobie spokojny sen, pod warunkiem że nie przesadzisz z i intensywnością ćwiczeń.

Tak naprawdę nie ma uniwersalnej odpowiedzi na to, czy lepiej ćwiczyć rano czy wieczorem. Żeby ustalić odpowiednią porę, warto eksperymentować i obserwować, jak zachowuje się ciało. Pod uwagę należy wziąć również grafik zajęć fitness, jeśli chce się ćwiczyć pod okiem instruktora, oraz dostępność sprzętów na siłowni w określonym czasie. Nie zawsze jest to zbieżne z preferencjami ćwiczącego.

Wybierając treningi indywidualne i zajęcia online z Wytwórnią Sylwetki, nie musisz się tak ograniczać. Ćwiczysz bowiem, kiedy chcesz, i zawsze możesz liczyć na wsparcie trenera.

O efektywności aktywności fizycznej przesądza nie tylko pora. Liczy się także zaangażowanie i regularność. Zadbać należy również o odpowiednią regenerację mięśni i właściwe nawyki żywieniowe. Tak kompleksowe podejście ułatwi realizację celu, niezależnie od tego, czy jest nim redukcja wagi, przyrost masy mięśniowej czy też poprawa kondycji.

 

Te artykuły mogą Cię zainteresować:

co jeść przed i po treningu
Co jeść przed i po treningu? Dieta na trening

Plan treningowy nie powinien uwzględniać wyłącznie rodzaju i intensywności wykonywanych ćwiczeń. Musi zostać rozszerzony o pozostałe elementy, które także mają wpływ na uzyskiwane osiągi.

dowiedz się więcej