Jak schudnąć przy niedoczynności tarczycy (Hashimoto)?

Właściwa dieta połączona z aktywnością fizyczną jest niezwykle ważna w przypadku choroby Hashimoto. Pozwala kontrolować wagę ciała, a także dostarczać do organizmu niezbędne składniki odżywcze, które mają kluczowe znaczenie dla sprawności chorego.

Niedoczynności tarczycy a tycie

Możliwość przybierania na wadze w razie przewlekłego zapalenia tarczycy wynika z dolegliwości powstających wskutek wystąpienia choroby. Należy podkreślić, że ma ona charakter autoimmunologiczny. Przeciwko antygenom tarczycy produkowana jest nadmierna ilość przeciwciał, co prowadzi do uszkodzenia komórek tarczycy oraz zaburzenia procesu wydzielania hormonów. Co ważne, mają one wpływ nie tylko na funkcjonowanie tego narządu, ale również wszystkich tkanek.

Ilość hormonów tarczycy przekłada się na ogólną kondycję organizmu. Zależy od niego między innymi utrzymywanie równowagi wapniowej i wodno-elektrolitowej, zużycie tlenu przez mięśnie, nerki, serce i wątrobę, przemianę materii, a także metabolizm tłuszczy i węglowodanów. Zaburzenie tych procesów znacząco utrudnia pilnowanie wagi i zrzucanie zbędnych kilogramów.

Właśnie dlatego odpowiednie nawyki żywieniowe są tak ważne dla funkcjonowania narządu tarczycy. Dzięki nim możliwe stanie się również obniżenie wagi. Zwłaszcza gdy zostaną one połączone z aktywnością fizyczną.

Co jeść przy Hashimoto, żeby schudnąć?

We właściwym ułożeniu planu żywieniowego pomocny okaże się oczywiście dietetyk. Przeprowadzony wywiad pozwoli określić, na jakim tle powstała niedoczynność, jakich składników brakuje i co powinno znaleźć się w diecie, by z jednej strony pacjent zrzucił zbędne kilogramy, a z drugiej tarczyca była należycie chroniona.

Do najważniejszych zasad diety przy niedoczynności tarczycy należy to, iż nie powinna wiązać się z drastycznym obniżeniem ilości kalorii przyjmowanych w ciągu dnia. W ten sposób dojść może bowiem do pogorszenia funkcjonowania narządu. Jak schudnąć przy niedoczynności tarczycy? Należy skupić się na następujących składnikach.

  •       Białko. W tego typu diecie jest ono najważniejsze, ponieważ usprawnia metabolizm i spalanie tłuszczu. Do tego należy dodać fakt, iż do składników białek należą aminokwasy tyroksyny, które są potrzebne do wytwarzania hormonów tarczycy. Oczywiście wiele zależy od jakości przyjmowanego białka. W jadłospisie powinny znaleźć się ryby, chude mięso (głównie drób) i jaja. Należy ograniczyć przetwory mleczne, ze względu obecność kazeiny, która uczula.
  •       Węglowodany. Przyjmować trzeba te złożone, zawarte na przykład w produktach pełnoziarnistych i warzywach. Spożywane produktu muszą wyróżniać się niskim indeksem glikemicznym.
  •       Tłuszcze. Koniecznie nienasycone. Znaleźć można je w rybach morskich, olejach roślinnych i awokado. Bardzo ważne są zwłaszcza kwasy tłuszczowe omega-3, które mają wpływ na przemianę hormonów tarczycy w wątrobie.
  •       Jod. Kolejny ważny składnik w diecie przy chorobie Hashimoto. Odgrywa on istotną funkcję w wytwarzaniu hormonów. Warto więc jeść produkty bogaty w jod, czyli ser żółty, gruszki, warzywa kapustne, orzechy i ryby morskie.

Nie należy zapominać również o typowych zaleceniach w przypadku każdej diety. Mowa tu o regularnym spożywaniu posiłków i przyjmowaniu dużej ilości płynów (przynajmniej 2 litry dziennie).

Niedoczynność tarczycy – jak schudnąć?

Właściwa dieta ureguluje wiele procesów zachodzących w organizmie. Spalanie tkanki tłuszczowej będzie jednak możliwe dzięki systematycznej aktywności fizycznej, którą należy dobierać do swoich predyspozycji.

Zalecana jest między innymi jazda na rowerze, spacery, pływanie czy też odpowiednie ćwiczenia siłowe. Jeśli nie wiesz, na jaką intensywność się zdecydować i jaka dokładnie aktywność będzie odpowiednia, skorzystaj z usług, jakie świadczy trener personalny. Pomoże on w przygotowaniu planu, który okaże się bezpieczny dla Twojego organizmu. Także ze względu na trapiące Cię dolegliwości.